De Bijbel is heel speciaal!
(serie voor Tieners, nr 3)

 T. J. de Ruiter

De Bijbel is een heel bijzonder boek, dat wordt zelfs door ongelovigen erkend. De Bijbel is niet slechts een boek van een hoogstaande en bijzondere, literaire en historische kwaliteit, maar ook een boek met een unieke boodschap, dat staat voor vriend en vijand vast.

Enkele bijzonderheden over de Bijbel. Er zijn 66 boeken in de Bijbel, geschreven door een groot aantal auteurs. De periode, waarbinnen de Bijbel zijn huidige vorm en inhoud kreeg, beslaat meer dan 1400 jaar! De eerste schrijver, Mozes, kreeg de Tien Geboden, wij plaatsen dit op ongeveer 1445 v. Christus. Hij schreef op wat de Here God hem zei: Lees maar eens Exodus 34:27; Deuteronomium 31:9,19,22,24,26. De apostelen (de laatste schrijvers) schreven tussen 30 en 95 na Christus; lees maar eens Lucas 1:1-4; Handelingen 1:1; 1 Corinthiërs 15:21; Galaten 6:11. De huidige samenstelling van de Bijbel, wat het Oude Testament betreft dateert van ongeveer 150 v. Christus en wat betreft het Nieuwe Testament van de tweede- of de vierde eeuw n. Christus. De gehele Bijbel werd in de 16e eeuw door zowel de Roomse- als de Protestantse Kerk in zijn huidige samenstelling opnieuw bevestigd.

De Bijbel is....

Het boek, waarin God aan het woord is. Vanaf de oudste tijden zijn er mensen geweest, die wisten dat God tot hen sprak en zij hebben vastgelegd wat Hij zei. Enkele namen: Mozes, Jozua, Samuël, David, Jesaja en alle profeten. In het Nieuwe Testament beginnen we uiteraard met Jezus, dan de apostelen in hun brieven. Over Jezus wordt gezegd dat Hij de Zoon van God was, door de Heilige Geest in Maria verwekt, als de unieke ‘Zoon van de Allerhoogste God.’

Een wijs boek. Oeroude wijsheden met betrekking tot het leven, de houding van de mens in relatie tot zichzelf, zijn medemensen en bovenal tot God: Lees bijvoorbeeld Spreuken en Prediker, deze boeken zijn vol van praktische, wijze levenslessen.

Een rijk boek voor onderzoekers van geschiedenis, cultuur en godsdienst.
De geschiedenis van het Middenoosten, met name van Israël, is er soms in details vastgelegd. Veel archeologen en volkenkundigen zijn met behulp van de gegevens in de Bijbel geslaagd allerlei culturele en geschiedkundige zaken van de oude volken in dat gebied te achterhalen en te gebruiken voor verder wetenschappelijk onderzoek.

Het boek met de unieke boodschap van Gods liefde en vergeving voor alle mensen. Het boek geeft altijd troost, hoop en wijst de weg tot verlossing en overwinning en een uitzicht op een betere, eeuwige toekomst. Het boek geeft onderwijs dat een mens helpt zich in alle opzichten naar een beter mens te ontwikkelen. Daarom is het belangrijk dat jet onthoudt:

Lees de Bijbel en... bid elke dag, als je (geestelijk) groeien wilt!

De Bijbel is nu geheel of gedeeltelijk in bijna alle talen vertaald! Nog een vijf a zes jaar
en iedereen kan in zijn eigen taal de Bijbel lezen.

___________________________________________

Als je naar aanleiding van dit artikeltje een vraag hebt, blijf er dan niet mee lopen. Praat er met iemand over, bijv. een ouder, je predikant of jeugdleider. Je mag ook mij e-mailen. E-mail... T. J. de Ruiter

Terug naar het begin van deze pagina
Indexpagina van de Jeugdserie
Home van deze site
Home site 'Inspiratie & Inzicht'

~~~~~~~~~
Site 'Inspiratie & Proclamatie' sinds 1 juli 2010 / upd. 20 juli 2010 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands