Wat zou Jezus doen?
(serie voor Tieners, nr 5)

 T. J. de Ruiter

Inleiding

In een bekend Gospelliedje wordt de vraag gesteld: “What would Jesus do?” Wat zou Jezus doen....? Zou Hij uit z’n bol gaan op een houseparty? Zou Hij bier drinken? Wat zou Jezus doen als Hij in de plaats of situatie was, waar jij en ik soms terecht komen? Wat zou Jezus doen - het lijkt me een zinvolle en interessante vraag. Ik wil die vraag plaatsen in jullie wereld, de wereld van de tieners.

Jezus is ook een tiener geweest...

Wij staan er niet zoveel stil bij dat Jezus ook een tiener is geweest. Een belangrijke oorzaak hiervan zal ook wel zijn dat de evangeliën bijna niets over de jeugdige Jezus vertellen. Het enige wat over Hem uit die periode van zijn leven staat vermeldt, vinden we in Lucas 2:40-52.

We lezen er dat Hij opgroeide en krachtig werd, vervuld was van wijsheid en dat de genade van God op Hem was; vers 40. Dan lezen we het verhaal van zijn eerste reis naar de tempel - Hij was toen twaalf jaar. Vermeld wordt ook nog dat vervelende incident toen Hij in Jeruzalem was achter gebleven en zijn ouders vol zorg naar Hem zochten. Uiteindelijk vonden zij Hem in de tempel. Het stukje eindigt met: “En Jezus nam toe in wijsheid en grootte en genade bij God en mensen.”

In enkele, niet voor betrouwbaar gehouden boeken - sommige dragen ook de titel ‘evangelie’ - treffen wij wel verhalen uit de jeugd van Jezus aan. Er zijn ook vreemde verhalen in sommige van die boekjes over Jezus te vinden. Zo zou Hij een aantal kinderen, die Hem plaagden in vogeltjes hebben veranderd - en toen zij hun ‘les’ hadden geleerd weer in mensen hebben veranderd... nou ja!

Natuurlijk groeide Jezus niet op in een wereld zoals die van jou en mij. De wereld met de grote hoeveelheid beschikbare lektuur, de radio, de tv, de computer, mobiele telefoons enz. enz. Al die informatie- en communicatiemogelijkheden zorgen ook voor een grote hoeveelheid heel vervelende verleidingen tot negativiteit, zeg maar zonde.

Wat zou Jezus doen.....?

Als we dan die vraag stellen: “Wat zou Jezus doen, in jouw plaats, in jouw situatie,” is het antwoord niet pasklaar in de Bijbel te vinden. “Ga je mee naar die film” - en hij is gewelddadig of er zit afwijkende sex in? Zou Jezus “Ja,” zeggen en meegaan? Zou Hij kunnen genieten van zo’n film en dan daarna het geestelijke contact met zijn Vader in de hemel op niveau kunnen houden?

Jullie krijgen misschien die vragen nog niet gesteld - maar nog even en worden je door je vrienden gesteld: “Kom je ook mee naar die houseparty? Kom je ook dansen vanavond? Ga je ook sexy..? Doe je mee met het tarrotkaartenspel? We gaan vanavond proberen in contact te komen met de ‘universal spirit,’ kom je ook?”

Het is onontkoombaar dat een serieuze tiener soms met vragen worstelt zoals: “Wat kan ik als gelovige tiener wel- en wat niet doen? Kan ik op dansles, kan ik naar een gezellig schoolfeestje gaan - nou ja, er wordt gedronken en misschien roken sommigen een joint?” Kan ik gaan stappen in de stad, met m’n vrienden de cafe’s bezoeken, eindeloos over allerlei dingen kletsen en diep in de nacht thuis komen, tot groot verdriet en ergernis van m’n ouders?” Zo maar een paar vragen - je kunt er waarschijnlijk er nog veel aan toevoegen.

De mogelijkheden tot vermaak en ... tot zonde zijn groot en veel; de verleiding is overal aanwezig. Maar de ‘sociale motivatie’ is groot, want als je niet meedoet, lig je er uit en je wilt niet alleen blijven staan.

De Bijbel

Jongelui, jullie ontdekken het leven - en het is opwindend! Maar rook toch niet die eerste sigaret - voordat je het weet rook je de tweede en de derde en dan.... Ditzelfde geldt voor drugs, het lezen van bepaalde lektuur en voor sex. Wat is het gevaar van deze zaken? Zij kunnen in je lichamelijke- en psychische systemen een sterke prikkel opwekken, die tot gewenning en verslaving leidt.

Wat zou Jezus doen? Ik weet dat Jezus ook in zijn jeugd het zoeken van het Koninkrijk van God als eerste doel heeft gesteld, anders zou Hij niet gezegd kunnen hebben: “Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid:” lees Mattheüs 6:33.

Hier volgt een belangrijke instructie van Paulus uit Filippenzen 4:8,9, ik verander er enkele woordjes om jullie directer te kunnen aanspreken:

“Voorts, jongelui, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient,  bedenkt dat, wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, brengt dat in toepassing (doe dit) en de God van vrede zal met jullie zijn.”

Een advies....

Misschien vind je het heel moeilijk om de juiste houding als Christentiener aan te nemen en keuzes te maken. Praat er eens over met je gelovige vriend of vriendin, met je ouders of met een leider in de gemeente. Bovenal kun je ook bidden: “Vader, help mij, geef mij inzicht, ik weet niet wat ik moet doen, maar U weet het wel. Ik wil Jezus volgen en U met mijn leven eren.”

Als Jezus door zijn Geest in je tienerhart woont en je iets afweet van de wil van God voor de juiste levensstijl, kan het zijn dat - als je onder druk komt te staan door je vrienden om iets te doen, dat niet goed, eerbaar of rein is - je de stem van de Heer hoort: “Mijn kind, doe dat niet, volg Mij.” Dan weet je echt heel goed, wat Jezus zou doen als Hij in jouw plaats stond!

___________________________________________

Als je naar aanleiding van dit artikeltje een vraag hebt, blijf er dan niet mee lopen. Praat er met iemand over, bijv. een ouder, je predikant of jeugdleider. Je mag ook mij e-mailen. E-mail... T. J. de Ruiter

Terug naar het begin van deze pagina
Indexpagina van de Jeugdserie
Home van deze site
Home site 'Inspiratie & Inzicht'

~~~~~~~~~
Site 'Inspiratie & Proclamatie' sinds 1 juli 2010 / upd. 20 juli 2010 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands