Liefde........
(serie voor Tieners, nr 6)

 T. J. de Ruiter

Inleiding

Eén van de meest gehoorde uitdrukkingen: "Ik houd van je..." Wat ermee wordt bedoeld is niet altijd even duidelijk. Tieners ontdekken nieuwe terreinen op het grote gebied van de liefde en soms raken zij erin verdwaald. Daarom dit stukje.

Er is dus veel onbekendheid over wat liefde is en vooral over de beste liefde en haar kenmerken. Liefde functioneert op verschillende gebieden van het leven. Om de verschillende soorten van liefde duidelijk te maken, noem ik enkele Griekse woorden, waarmee een bepaalde soort van liefde wordt aangeduid. Deze Griekse woorden hebben hun weg in onze taal gevonden.

Verschillende soorten liefde...

We kennen uit het Grieks het begrip ‘eros.’ Met eros - ons woord ‘erotiek’ is hiervan afgeleid - wordt de liefde tussen een man en een vrouw op het terrein van het ‘zinnelijke,’ het sexuele, aangeduid. Dan is er het Griekse begrip ‘filanthrôpia,’ wij kennen het begrip ‘filantropisch,’ dat eraan is ontleend. Deze liefde heeft de lading van ‘goed zijn voor de medemens’; het is een liefde, die aanzet tot menslievendheid, tot liefdevolle hulpverlening; zie bijvoorbeeld in de Bijbel Titus 3:4. Dan noem ik nog het Griekse begrip ‘agapê’, dat door de Christenen de betekenis van Gods onvoorwaardelijke, alles opofferende liefde, de liefde van Christus, zijn Zoon, heeft gekregen. De liefde, die met het woord ‘agapê’ wordt geduid is dus de liefde, die wij mogen zien als de hoogste, de mooiste, de beste, de goddelijkste uiting van liefde. Het woord agapè duikt overal onder de Christenen op: Er zijn agapè maaltijden, organisaties en voertuigen

Het behoeft geen betoog dat onze generatie zich het meeste richt op de eros, de erotische of de zinnelijke liefde. Op zeer veel terreinen van het leven en de maatschappij wordt de eros gebruikt om mensen te prikkelen tot iets, hen voor iets in beweging te brengen. Door deze tendens en instelling associëren de meeste mensen liefde met het sexuele leven.

Gods liefde in Christus

Eén van de bekendste evangelieteksten is Johannes 3:16 - ken je hem uit het hoofd? “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.” God heeft ons zijn grote, alles opofferende liefde in Jezus getoond. Jezus kon zeggen: “Ik geef mijn leven als verzoening van de zonden van de mens.” Jezus voegde de daad bij het woord; omdat Hij ons zoveel liefhad, wilde Hij ons redden van de eeuwige ondergang. Hij gaf zijn leven, meer kan een mens niet geven.

Jezus volgen betekent liefhebben zoals Hij

Als wij Jezus volgen, zullen we proberen lief te hebben zoals Hij Johannes 3:16. De tekst wordt wel genoemd, “Het evangelie in een notedop.” Hij vat de centrale boodschap van het evangelie zo kernachtig samen. Maar.... weet je ook wat er in 1 Johannes 3:16 staat?

“Hieraan hebben wij de liefde leren kennen, dat Hij zijn leven voor ons heeft ingezet; ook wij behoren dan voor de broeders (en zusters) ons leven in te zetten.”

Zie je het verband tussen beide teksten? De ene wijst ons op Gods liefde en de ander vervolgt dat wij de liefde van God, zoals in Jezus getoond, zullen uitdragen. En in 1 Johannes 3:18, schreef de apostel Johannes voor alle duidelijkheid dit: “Kinderkens, laten wij liefhebben, niet met het woord of met de tong, maar met de daad en in waarheid.”

Slot

Ik wil, tot slot, dit tot jullie, jongelui, zeggen: Als er ooit een tijd van woorden over liefde is geweest, dan is het wel deze tijd. Wij, als Christenen spreken en zingen veel over de liefde - en daar is op zichzelf niets verkeerds aan. Wij hangen in bijeenkomsten aan elkaar en zingen bezield dat we van elkaar houden - en dat mag allemaal. En toch - we horen de klacht telkens weer -wordt het waarmaken van de Christelijke liefde zoveel gemist. Is er een praktisch betoon van liefde nodig, dan zijn er velen ‘niet thuis.’

Als de kerk van Jezus Christus in Nederland het respect van de wereld wil terug winnen, dient zij zich op het allerbelangrijkste kenmerk van de Christen te heroriënteren: De liefde.

Hier is nog een uitspraak van Jezus, Johannes 13:35, “Hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander.”

Mag ik jullie als de opgroeiende generatie Christenen, die ons, ouderen straks zullen opvolgen, oproepen tot een echt liefhebben van anderen? Wil je het proberen lief te hebben als Jezus? Het valt niet mee, het vraagt om zelfverloochening en allerlei opofferingen. Maar Jezus zal trots op je zijn, als Hij vanuit de hemel ziet, dat je het echt probeert. Misschien vind je het een moeilijk hoofdstuk, maar lees eens 1 Corinthiërs 13. En denk dan er eens over na en praat er met iemand over.

Zonder liefde zou er nooit leven zijn, en echt leven zonder liefde is ook een onmogelijkheid.

___________________________________________

Als je naar aanleiding van dit artikeltje een vraag hebt, blijf er dan niet mee lopen. Praat er met iemand over, bijv. een ouder, je predikant of jeugdleider. Je mag ook mij e-mailen. E-mail... T. J. de Ruiter

Terug naar het begin van deze pagina
Indexpagina van de Jeugdserie
Home van deze site
Home site 'Inspiratie & Inzicht'

~~~~~~~~~
Site 'Inspiratie & Proclamatie' sinds 1 juli 2010 / upd. 20 juli 2010 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands