sterven en dan.....?
(serie voor Tieners, nr 7)

T. J. de Ruiter

Als we jong en gezond zijn, willen we liever niet nadenken over het onafwendbare feit van de dood en wat er daarna volgt, dan denken we; “De dood is ver weg van mij, ik hoef er nog niet over na te denken, dat doen de oude mensen.”

Als je die houding hebt, vergeet je echter dat er veel kinderen zijn, die wegens ziekte toch een spoedig sterven onder ogen moeten zien. Als je in de kinderziekenhuizen een kijkje neemt schrik je enorm van de aantallen ernstig zieke jonge kinderen en van de velen, die er sterven. Misschien heb jij wel een vriendje of vriendinnetje, dat in het ziekenhuis ligt.... Of we wel- of niet over het sterven willen nadenken, het feit is- en blijft er dat er een einde aan het leven op deze planeet komt. Dit einde kan komen na een slepende ziekte of als het resultaat van het slijtage -proces in de ouderdom, maar ook plotseling, ten gevolge van een ongeluk of een mislukte chirurgische ingreep.

Steeds meer mensen, ook jongeren, maken zelf een eind aan hun leven, dat noemen we vandaag ‘zelfdoding.’ Op sommige scholen wordt er openlijk in de klas over gepraat en geven deskundigen voorlichting. Heb jij dat al meegemaakt? Werden er in de klas toen misschien moeilijke vragen gesteld, waarop voor jouw gevoel door anderen onbevredigende antwoorden werden gegeven?

Een pilletje innemen, een grote dosering slaapmiddelen, zichzelf van een hoge flat werpen..... en het is afgelopen. De meeste mensen, die dit doen geloven niet in een leven na de dood. “Dood is dood, dan is het afgelopen.” De Bijbel leert echter dat er wel een leven is na de dood en dat beslissingen, die wij in dit leven maken, de kwaliteit van het volgende, het eeuwige leven, zullen bepalen. Dat geeft de mens een enorme verantwoordelijkheid in zijn huidige aardse bestaan. Een Christen zal zich niet van het leven beroven omdat hij weet dat het leven een waardevol en prachtig geschenk is van de Schepper-God. De Christen gelooft dat God wil kracht geven om de levensloop te volbrengen, ook al is er pijn, moeite, frustratie en strijd.

Euthanasie, het woord betekent ‘een zachte, goede dood,’ is het wegnemen van het leven bij o.a. doodzieke patiënten. Er zijn echter vandaag niet alleen doodzieke mensen, die willen hebben dat er euthanasie gepleegd zal worden, maar er zijn anderen - het aantal jongeren is in deze groep toenemend - die het leven vanwege ernstige problemen ook niet meer zinvol vinden en er daarom maar een ‘zacht eind’ aan willen maken. Eén factor, die ongetwijfeld meespeelt waarom steeds meer mensen hun leven willen beëindigen is het gemak, waarmee men dit kan doen.

Jezus leerde dat als wij in Hem geloven en Hem in dit leven van harte dienen, wij daarvoor ‘beloond’ zullen worden in het volgende leven. Denk, bijvoorbeeld, aan de gelijkenissen, zoals die, waarin tot de trouwe dienstknecht gezegd wordt: “Over weinig zijt gij - in het aardse leven - getrouw geweest, over veel zal Ik u stellen - in het nieuwe, hemelse, leven - ga in tot het feest van uw heer.” Lees Mattheüs 25:21. In een preek van enige tijd geleden, haalde ik Openbaring 14:13 aan, waar staat: “Zalig de doden, die in de Heer sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, dat zij rusten van hun moeiten, want hun werken volgen hen na.” Ook deze tekst wijst op een voortzetting van het bestaan na de dood.

In  zijn brief aan de gemeente te Filippi schreef de apostel Paulus in hoofdstuk 1:23, “Ik  verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste.” Even eerder schreef hij in vers 21, “Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.” Duidelijke taal, zou ik zo zeggen! De apostel Paulus was een vurig, enthousiast en toegewijd gelovige in Jezus Christus. Hij wist dat wie in Jezus gelooft, eeuwig leven heeft ontvangen; lees bijvoorbeeld Johannes 3:16. Uit deze aangehaalde uitlating van Paulus kunnen we opmaken dat, hoewel hij verlangde heen te gaan, er zelf geen einde aan wilde maken. Het leven is een opdracht, die volbracht moet worden, zolang er leven is.

De Bijbel maakt duidelijk dat wij keuzes kunnen maken, die ons leven na het overlijden, richting- en waarde geven. Overigens is het echt niet alleen de Bijbel, die dit leert. Ook andere godsdiensten weten dit en zelfs in alle natuurvolken, hoe primitief zij ook zijn, heerst deze overtuiging.

De almachtige God van de schepping heeft een eeuwig plan, waarvan ons aardse bestaan maar een fractie van de tijdsduur beslaat. Hij heeft prachtige, opwindende eeuwigheidsplannen voor de mensen, op een nieuwe wereld en in een nieuwe hemel. Het antwoord op de vraag, wie Hij bij de uitwerking van zijn eeuwige plannen kan gebruiken en inzetten, moet zijn: “Alleen zij, die met Hem willen samenwerken, dat is toch vanzelfsprekend?” Alleen zij, die in Hem geloven, Hem vertrouwen en zich voegen naar zijn wil, kunnen onder zijn leiding de eeuwigheid met Hem ingaan. Wat gebeurt er dan met hen, die niet in Hem geloven en zich niet aan Hem onderwerpen? Die zijn Hem van geen enkel nut, zij zijn verloren voor Hem.

De eeuwige God zond zijn Zoon Jezus Christus om ons het bovenstaande duidelijk te maken, zodat er onder de mensen, geen onzekerheid over Hem en zijn eeuwige plannen meer behoeft te bestaan. Miljoenen mensen geloven de boodschap van Jezus en komen in principe dus in aanmerking voor de eeuwige, goede, toekomst bij God. Maar er zijn ook miljoenen, die niet willen geloven en de boodschap van goddelijke liefde, genade en de eeuwige toekomst, verwerpen. God is op dergelijke mensen echt wel boos en zij zullen zijn straffen niet ontlopen.  De zwaarste straf is die van eeuwige kwelling van een zinloos, verloren bestaan, ver verwijdert van God, die levensbron.

Tot slot nog een veel gehoorde vraag: “Wat gebeurt er straks - na dit leven - met hen, die de evangelieboodschap van de allerhoogste, eeuwige God niet hebben kunnen horen, omdat er geen prediker tot hen was gekomen en men de Bijbel niet bezat? God zal hen beoordelen op grond van hetgeen zij wel wisten en hoe zij met hun inzicht en verantwoordelijkheid zijn omgegaan; lees Romeinen 2:12-16.

Leef voor het doel, dat groter is dan het leven zelf!

___________________________________________

Als je naar aanleiding van dit artikeltje een vraag hebt, blijf er dan niet mee lopen. Praat er met iemand over, bijv. een ouder, je predikant of jeugdleider. Je mag ook mij e-mailen. E-mail... T. J. de Ruiter

Terug naar het begin van deze pagina
Indexpagina van de Jeugdserie
Home van deze site
Home site 'Inspiratie & Inzicht'

~~~~~~~~~
Site 'Inspiratie & Proclamatie' sinds 1 juli 2010 / upd. 20 juli 2010 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands