Leven met God...?
(serie voor Tieners, nr 8)

T. J. de Ruiter

Inleidend

Mensen leven met- en voor elkaar. We worden geboren in een gezin, groeien erin op, leven met onze ouders en als we ze hebben, broers en zussen. We beseffen zonder moeite dat wij niet als los zand naast elkaar bestaan, maar leven en functioneren in relatie met anderen; we hebben banden met anderen. Wij zijn deel van een `samenleving.' Al ben je nog zo'n grote individualist, toch is het (bijna) niet mogelijk zonder anderen een gelukkig en gezond leven te leiden. Psychologie - dat is zielkunde - is er ook heel duidelijk over: De gelukkigste en gezondste mens is hij die leeft met- en voor anderen; hierin ligt het doel van het mens-zijn.

De opbouw en het onderhoud van een goede relatie vergt tijd en energie...

Wij kozen onze ouders, eventuele broers en zussen niet zelf uit. Als het goed is zullen we hen echter meer en meer gaan liefhebben en waarderen als we ervaren en zien hoe zij zich voor elkaar inzetten en inspannen; er is liefde...

Als we later verliefd worden en trouwen, waarderen we onze partner. Vooral in deze relatie, die we vrijwillig aangaan, merken we dat we er tijd- en energie aan moeten besteden, opdat we samen met de ander een bevredigend en gelukkig leven te kunnen leiden. Je bent veel in elkander's gezelschap en je praat veel met elkaar; daardoor leer je de ander kennen, hoe hij- of zij denkt over dit en dat, over jou en over zoveel dingen. Je deelt met elkaar mooie- maar soms ook vervelende dingen. Je leert elkaar emotioneel kennen, in verdriet, in blijdschap, in boosheid, in zorgelijkheid en in frustraties. Kortom je leeft met- en voor elkaar.

De geestelijke relatie met God

Wil je gaan leven met God, dan moet je ook tijd met Hem doorbrengen en er in energie in stoppen. Het is geweldig als je tot geloof gekomen- en gedoopt bent. We zeggen dan dat je dan in Gods grote familie geboren bent. Samen met de andere gelovigen weet dat God je Vader is geworden en Jezus onze gezamenlijke Grote Broeder; lees Hebreeën 2:11.

Eenmaal geboren in Gods grote familie zie je jezelf dus gesteld voor de opdracht samen met God en je broeders en zusters te gaan leven. Want je beseft dat je als gelovige gesteld bent als in een gezin, waarin je door het gemeenschappelijk geloof aan elkaar verbonden bent. Dit is dan de vraag: "Hoe ga ik leven met God, met Jezus en met de andere gelovigen?"

Ik noem de activiteiten, die je kunt ontplooien om aan het leven met God een zinvolle en zegenrijke invulling te geven.

Gebed

Leven met God is niet mogelijk zonder gebed. Gebed is meer dan God om allerlei dingen vragen, die je graag wilt hebben. Gebed is ook stil zijn `bij Hem,' en luisteren naar Hem. Hem leren kennen in deze vorm van open communicatie. Leef met de Heer als je Vriend, die je alles vertelt. Maak er een gewoonte van de dag met gebed te beginnen en de dag te eindigen met gebed. Deel alles met Hem, vertel Hem over de fijne dingen, dank Hem ervoor. Dank Hem voor ouders, broers of zussen, vrienden, school enz. enz. Dank Hem voor de mooie dingen, maar ook voor de moeilijke dingen, want dikwijls leer je daar juist heel veel van. Vertel Hem ook van je innerlijk leven. Vraag vergeving voor verkeerde gedachten en vraag om kracht, zodat je verkeerde gedachten en gevoelens overwint.

Lees de Bijbel

De Bijbel is het boek dat de openbaring van de Almachtige God bevat. Het vertelt wie Hij is en wat zijn wil is voor de mens, dus ook voor jou en mij. De Bijbel helpt ons God te leren kennen, zoals Hij door ons gekend wil zijn. Vooral in het Nieuwe Testament leer je wie God werkelijk is, want daarin staat het verhaal van zijn Zoon, die speciaal naar deze planeet kwam om te demonstreren wie God echt wil zijn, een liefhebbend, genadig Vader, rein en heilig, volmaakt en verheven.

Oprecht proberen de levensstijl van Christus tot die van jezelf te maken

Jezus zei tot zijn discipelen: "Als je mij liefhebt, doe je wat Ik je zeg en wat Ik je heb voorgeleefd.' Hij zei: "Ik heb jullie liefgehad, heb ook elkaar lief. Als je Mij liefhebt ben je echt mijn discipelen, mijn leerlingen. De levenswijze van Jezus maakt dat je in harmonie bent met jezelf en voor zover het van jou afhangt, met anderen en bovenal in harmonie met God. Als je zo probeert te leven, weet je steeds beter wat het echt is te leven met God! Lees ook eens 1 Johannes 4:11; 5:1.

Tot het leven met God behoort ook het regelmatig samenkomen met je broers en zussen. Daarom zegt Bijbel ook dat we het gaan naar de samenkomsten niet moeten verzuimen. In de samenkomsten helpen we elkaar te geloven en zoeken we tezamen naar Gods tegenwoordigheid en kracht. Prachtig is dat!

Probeer deze tekst te onthouden:

Romeinen 14:7 "Want niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf, want als wij leven, het is voor de Heer."

Door Jezus Christus, vanwege zijn genade en door de kracht van zijn Geest, kunnen we stellen:

Leven met God, best wel moeilijk, maar wel mogelijk!

___________________________________________

Als je naar aanleiding van dit artikeltje een vraag hebt, blijf er dan niet mee lopen. Praat er met iemand over, bijv. een ouder, je predikant of jeugdleider. Je mag ook mij e-mailen. E-mail... T. J. de Ruiter

Terug naar het begin van deze pagina
Indexpagina van de Jeugdserie
Home van deze site
Home site 'Inspiratie & Inzicht'

~~~~~~~~~
Site 'Inspiratie & Proclamatie' sinds 1 juli 2010 / upd. 20 juli 2010 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands