de Plaatsvervanger
(serie voor Tieners, nr. 10)

T. J. de Ruiter

In het evangelie naar Johannes, hoofdstuk 14, kondigt Jezus aan dat Hij de discipelen gaat verlaten, maar dat Hij hen niet alleen, zonder een Leider achter zal laten. Hij informeert hen dat Hij een ander, een Plaatsvervanger, in zijn plaats zal zenden om bij hen te zijn. Hij noemt Hem de `Trooster', de `Geest van de waarheid' en de `Heilige Geest'. Op grond van wat Jezus over deze andere persoon zegt, is duidelijk dat deze een Goddelijk Persoon is, zoals Hij zelf. Uit andere uitspraken over de Heilige Geest in de Bijbel, zie bijvoorbeeld in Johannes 15 en 16; Romeinen 8:16; 1 Corinthiërs 12:11; 1 Thessalonicenzen 5:19, kan dezelfde conclusie worden getrokken. De Heilige Geest is een persoon: Hij spreekt, leidt, getuigt, hoort, openbaart, versterkt, kan bedroefd worden, deelt gaven uit, heeft een wil enz. enz..

Men zegt wel eens de dat de kerk de Persoon van de Heilige Geest lange tijd niet de plaats heeft gegeven, die Hem toekomt. Sinds echter aan het begin van de vorige eeuw de Pinksteropwekking in Californië begon, is er steeds meer aandacht voor de Heilige Geest ontstaan en wordt er meer en meer rekening met zijn actieve aanwezigheid bij de gelovigen gehouden. De persoon van de Heilige Geest met al zijn krachten en gaven krijgt nu niet slechts veel aandacht in Pinkster-, Volle Evangelie- en Charismatische kerken, maar ook in de Reformatorische kerken en zelfs ook in de Rooms Katholieke Kerk. Het grote aantal boeken dat sinds het begin van de vorige eeuw over de Heilige Geest geschreven is, getuigt van de enorme aandacht, die er nu voor Hem is ontstaan.

Jij mag dit heel persoonlijk als een geweldige zekerheid vandaag ook gaan geloven: Jezus Christus heeft de Heilige Geest ook voor jou gezonden om zijn plaats in- en bij jouw leven in te nemen. Zelfs in je bangste, eenzaamste, moeilijkste, meest gespannen of pijnlijkste momenten behoef je niet te verzuchten: "O, was Jezus toch maar bij me, zoals Hij vroeger bij zijn discipelen was". Neen, je mag geloven en ervaren dat Hij de Heilige Geest in zijn plaats heel echt en intiem bij je wil doen zijn

Heb je er wel eens aan gedacht dat het zelfs beter voor ons is, als gelovigen, dat Jezus niet meer lichamelijk op aarde is, want dat zou Hem in zijn bediening toch heel veel  fysiek beperken. Hij kon dan niet tegelijkertijd bij een gelovige in nood in China- en bijvoorbeeld bij jou in Nederland aanwezig zijn. Zie je nu de wijsheid, goedheid en genade van onze Heer in, dat Hij dat nu wel kan? De Heilige Geest is niet beperkt door fysieke belemmeringen, maar kan onbeperkt bij alle gelovigen zijn, waar zij zich ook bevinden. Als jij deze waarheid gelooft, kun je Hem ervaren, zelfs op dit moment. Nooit laat Hij je alleen. Het is zijn taak om je nooit in de steek te laten.

Als je je hart nog niet aan Jezus hebt gegeven of er niet zeker van bent, dat je dit ooit echt hebt gedaan, doe dit dan nu. Ik nodig je uit dit gebed te lezen, zelfs als je, zittend achter je computer, dit op de monitor leest.

Gebed

"Heer Jezus Christus, U bent mijn Verlosser. Ik heb gezondigd, maar ik geloof dat U voor mijn zonde bent gestorven. Ik ontvang vergeving van U, almachtige Heer. Help mij als een echt gelovige te leven. Ik open mijn hart voor de Heilige Geest, die U gezonden hebt om bij alle gelovigen te zijn. Ik geloof en daarom nodig ik Hem uit in mijn hart te komen wonen. Ik meen dit echt en ik voel nu ook dat U, Heer, bij- en in mij bent. U zult mij nooit verlaten en dat vind ik geweldig om te mogen weten. Amen."

Wees dankbaar voor de Heilige Geest, die in je is komen wonen. Vergeet het niet om elke dag - het liefst bij het opstaan - je leven bewust te openen voor zijn aanwezigheid en leiding. Zeg het telkens weer: "Jezus is bij mij, want zijn Geest is in mij!"

___________________________________________

Als je naar aanleiding van dit artikeltje een vraag hebt, blijf er dan niet mee lopen. Praat er met iemand over, bijv. een ouder, je predikant of jeugdleider. Je mag ook mij e-mailen. E-mail... T. J. de Ruiter

Terug naar het begin van deze pagina
Indexpagina van de Jeugdserie
Home van deze site
Home site 'Inspiratie & Inzicht'

~~~~~~~~~
Site 'Inspiratie & Proclamatie' sinds 1 juli 2010 / upd. 20 juli 2010 / Pastor T. J. de Ruiter / The Netherlands